Vi skal endre bransjen, til din fordel!
Optimal ble etablert i 2022 av Sander Nytrøen og August Sandmo, som kun var 18 år på daværende tidspunkt. Det eneste de hadde var en bøtte, sliten mopp og en stor visjon. De hadde en drøm om å øke trivsel i renholdsbransjen, noe de fortsatt jobber for i dag.
Bakgrunn
01
Hva foregår egentlig i renholdsbransjen?
Renholdsbransjen har de senere år vært preget av konsolidering, hvilket medfører færre renholdsbedrifter og økende konsentrasjon i markedet. En stadig større andel av renholdsmedarbeidere jobber nå i de store konsernene.
02
Strukturelle trekk i bransjen
Noen strukturelle trekk preger bransjen på arbeidsplass-, politikk- og organisasjonsnivå. Dette er språkutfordringer, HMS og ergonomi (nærværsarbeid), et økende arbeidskraftsunderskudd, ulik bærekraftsforståelse, digitaliseringens og robotiseringens gleder og utfordringer og nye krav og innkjøpsmønster fra kundene. Det siste fører til delte skift, enormt prispress, høye krav til tjenesteleveranse på natt og svært tidlig morgen, samt høy turnover.
03
Et illustrerende eksempel
Et illustrerende eksempel fra et konsern viser at andelen deltidsstillinger ligger på 48 prosent, og at en betydelig andel av arbeidet utføres mellom 0600 - 0800 på morgenen. Dette innebærer store utfordringer for medarbeideres familiesituasjon, bedrifters logistikkavtrykk, muligheten til å skape felles arenaer for kompetanseheving og språkopplæring, HMS-arbeid og annen partssamarbeid.
Renholdsløsninger hvor renholderen er i fokus
Renholdsbransjen sliter med sykefravær, høy turnover, lavt engasjement og lite eierskap til leveransen. Det går utover deg som kunde i form av varierende kvalitet og svak oppfølgning.
​
Vi er to unge personer som har bestemt oss for å utfordre en milliardbransje med det viktigste virkemidlet i renhold; mennesket.
Vår løsning på et komplekst problem er enkel. Vi setter renholderen først i vår kalkyle og deler alle overskudd med renholder. Basert på gitte kvalitetskriterier mottar renholder en god andel av fortjenesten.
Denne formen for sosialt entreprenørskap er nyskapende i en bransje som har vært preget av svært få endringer de siste årene.
​
Vi vet at dette skaper økt eierskap, tilstedeværelse og engasjement. Vår modell gjør også Optimal Bedriftservice til en svært attraktiv arbeidsgiver, dette fører til at vi tak i kvalifiserte og dyktige medarbeidere.
Utover å fokusere på sosial kapital har vi laget et rammeverk for kvalitet som skal gi deg som kunde et godt renhold uten å måtte miste fokus på din kjernevirksomhet.